Kajovision - Framtidens kommunikation
Marika Kajo
  • HEM
  • Storytelling
  • Improvisation
  • Vad blir effekten?
  • Vem är Kajovision?
  • Vi är mer
  • Kontakta
  • På gång
    • AfterWork med Improvisation

Organsiational Storytelling...

Picture
Med trädet som metafor för olika berättelser i en organsiation finns
jag-historier - vad bär jag med mig 
vi-historier - hur lever vi vår värdegrund - hur formar vi vår kultur tillsammans genom konkreta handlingar
framtid - visioner och mål - fördelen med berättelser är att det är konkreta bilder av verkligheten - VAR VEM VAD? 
En berättelse är inte information, fakta eller "data". Det är behållare för vår förståelse, erfarenhet och känsla i en konkret händelse. Något med värde.

... och Storylistening!

Picture
En förutsättning för att skapa en kultur med berättelser är att någon lyssnar. Berättelser kan bara leva i mötet mellan berättare och lyssnare. Verkligheten förändras hela tiden, därför måste berättelser om verkligheten också förändras.
Ledning I utveckling tillämpar Kajovision Keynote Listener.
Gamba Walk - se verkligheten som den ä
Fynden finns i organsiationen. Att lyssna utifrån olika perspektiv, frågeställningar eller yrkesroller är det den bästa Keynote Speaker att få!

Från intern förståelse....

Ord skapar associationer  - olika för var och en av oss utifrån våra erfarenheter, känslor, kunskap, branch och värdegrund. Vi kan inte tänka "frukt". Det blir snabbt till ett päron eller äpple eller många andra olika förståelser.
Vi behöver dela bilder av verkligheten. Låt värdegrunden skapa en levande kultur – vilka handlingar vill vi kunna berätta om? Vågar vi även berätta om de händelser som INTE gick som planerat? De berättelserna kan bära innovationskraft. Handlingar kan ses återberättas och vara en gemensamt berättarkapital som inte bara stannar i ord på hemsidan, på väggen i eller i pärmen.

.... till extern kommunikation

Vilka guldkorn kan vi vaska fram ur vår dagliga verksamhet? 
Sanna berättelser som gör orden levande - om varför vad och hur vi driver vår verksamhet.
Sanna berättelser som kan delas verbalt, viralt, med video eller som sanna sagor i sociala medier... 
Berättelser är levande och trivs inte att stängas in. 
Beroende på målgrupp och syfte behöver vi finna, forma och föra vidare olika berättelser. Ska berättelsen förmedla ett visst budskap eller inspirera till handling – och i så fall VEM och HUR?


Dela bilder varje dag - Händelsetavla

Picture
För att dela bilder - komma ut ur huvudet - samla händelser på gemensam arena . LEANtavla eller projekt  - dela bilder av dåtid nutid framtid - konkreta berättelser som väntar att bli sanna. 
En gemensam plats för att dela möjliga steg framåt i enkla steg - tex:  
 "Önskade händelser", "På gång" och  " Klart" ger en överblick och inspirerande energi att verkligen se att saker rör på sig. ACTION!

Powered by Create your own unique website with customizable templates.