Vad blir effekten?
Hur vet vi att vi har uppnått önskad effekt? Vad var syfte och mål med processen? Med frågor om vad som görs annorlunda?, vad har blivit gjort? finns det mer av, finns mindre av hör vi berättelser om effekter.
“You don’t fight for a new system – you create something that makes the old system obselete.” -Buckminster Fuller
“You don’t fight for a new system – you create something that makes the old system obselete.” -Buckminster Fuller
"Växelverkan - att göra orden levande" för ledning och team inom sjukvården
Bakgrund: Att etablera ny teamorganisation relaterad till tidigare olika avdelningar. Prioritera och organisera samverkan inom och mellan de grupper, som i fortsättningen svarar för gemensamma tjänster.
Det överordnade målet var att skapa förutsättningar för medarbetare att som team ständigt förbättra verksamheten med fokus på kostnadseffektivitet, kvalitet och leverans.
Genomförande: Nyckelfokus var chefernas aktiva lyssnande under teamutveckling i hela organsiationen. Utveckla strategisk kommunikation med Organisational Storytelling.
Verksamhetsfokus bland annat på värdegrunden; Att göra orden levande genom att konkret arbeta med bilder av verksamheten i relation till värdegrunden. Vilka bilder har individen, teamet, staben i relation till organsiationen som helhet. Vad betyder värdegrunden för den specifika verksamheten, uppdraget och visioner för framtiden.
Effekt: Utvärdering och uppföljning skedde dels i dialogmöte med ledningen och dels i ett uppföljningsmöte med samtliga i personalen månaden efter genomfört internat.
I processen skapades ett engagemang och delaktighet i fortsatt förbättringsarbete hos medarbetarna. Som del av resultatet formulerade ledning och medarbetare önskad strategi för vidareutveckla av involverande och innovativa arbetssätt i linje med strategi kring LEAN-processer, men med egen specialkompetens utveckla tillämpning inom sitt professionella pespektiv.
Bakgrund/Utmaning Avdelning har växt till ett hundratal medarbetare. Som universitetssjukhus även forskning på hög nationell nivå.
Konsultinsatsens syfte var att stödja verksamhetens utvecklingsarbete i samband med uppstart av långsiktigt syftande bättre kommunikation och samverkan i team inom och mellan avdelningens olika personalkategorier.
Genomförande Design av utvecklingsprocessen i dess helhet och förankrande dialog med överordnad verksamhetschef samt uppföljande stöd till avdelningens vårdutvecklare.
Fokus på medarbetares utveckling och involvering i konkreta förbättringar, som berör delar och helheter i vardagsarbetet; Praktisk förståelse för hur dessa förbättringar kommuniceras i växelverkan mellan ord och handling - och ger handlingskraft till fortsatta förbättringar.
Tillämpade Organizational Storytelling som kommunikationsmodell. Kärnan bestod av korta berättelser – inte rapporter – med vårdtagare i centrum. Med utgångspunkten, att skapa mervärden hos kunden, syftar berättelserna till ökad kunskap och förståelse för olika synsätt i organisationen; Att lyssna på berättelser utifrån olika perspektiv och specifika fokus för att därefter i reflekterande team kunskapa nya förädlade berättelser – och förbättringar.
Berättandet genererade utvecklingskraft, som involverade ledning och medarbetare; Man delade berättelser utifrån olika perspektiv och professioner och man delade såväl framgångar som tillkortakommanden.
Aktivt lyssnande hos både medarbetare och ledare är en förutsättning för att upptäcka fynden, då varje medarbetare bär på ett berättarkapital.
Rörelsen i utvecklingsarbetet är inte bara en processmetod, utan en träningsmodell för fortsatt tillämpning i långa loppet. Utvecklingen innebär en iterativ process, där prototyper formas i ständig rörelse och prövas som delar i växelverkan med helheter i verksamheten.
Effekt Rapporterade resultat hittills från de olika teamen har handlat om ökad öppenhet i ordinarie veckomöten på avdelningen. Viljan att till vardags i teamen spontant initiera fler förbättringar har börjat mogna fram. Ledningen ger uttryck för ökad känsla av högt i tak och en levande pågående dialog kring frågorna som medarbetare delat om de som berör i verksamheten.
Effekt också ökad energi och krav på delaktighet i planering av verksamheten, vilket även ställer krav på aktiverande ledarskap.
Det överordnade målet var att skapa förutsättningar för medarbetare att som team ständigt förbättra verksamheten med fokus på kostnadseffektivitet, kvalitet och leverans.
Genomförande: Nyckelfokus var chefernas aktiva lyssnande under teamutveckling i hela organsiationen. Utveckla strategisk kommunikation med Organisational Storytelling.
Verksamhetsfokus bland annat på värdegrunden; Att göra orden levande genom att konkret arbeta med bilder av verksamheten i relation till värdegrunden. Vilka bilder har individen, teamet, staben i relation till organsiationen som helhet. Vad betyder värdegrunden för den specifika verksamheten, uppdraget och visioner för framtiden.
Effekt: Utvärdering och uppföljning skedde dels i dialogmöte med ledningen och dels i ett uppföljningsmöte med samtliga i personalen månaden efter genomfört internat.
I processen skapades ett engagemang och delaktighet i fortsatt förbättringsarbete hos medarbetarna. Som del av resultatet formulerade ledning och medarbetare önskad strategi för vidareutveckla av involverande och innovativa arbetssätt i linje med strategi kring LEAN-processer, men med egen specialkompetens utveckla tillämpning inom sitt professionella pespektiv.
Bakgrund/Utmaning Avdelning har växt till ett hundratal medarbetare. Som universitetssjukhus även forskning på hög nationell nivå.
Konsultinsatsens syfte var att stödja verksamhetens utvecklingsarbete i samband med uppstart av långsiktigt syftande bättre kommunikation och samverkan i team inom och mellan avdelningens olika personalkategorier.
Genomförande Design av utvecklingsprocessen i dess helhet och förankrande dialog med överordnad verksamhetschef samt uppföljande stöd till avdelningens vårdutvecklare.
Fokus på medarbetares utveckling och involvering i konkreta förbättringar, som berör delar och helheter i vardagsarbetet; Praktisk förståelse för hur dessa förbättringar kommuniceras i växelverkan mellan ord och handling - och ger handlingskraft till fortsatta förbättringar.
Tillämpade Organizational Storytelling som kommunikationsmodell. Kärnan bestod av korta berättelser – inte rapporter – med vårdtagare i centrum. Med utgångspunkten, att skapa mervärden hos kunden, syftar berättelserna till ökad kunskap och förståelse för olika synsätt i organisationen; Att lyssna på berättelser utifrån olika perspektiv och specifika fokus för att därefter i reflekterande team kunskapa nya förädlade berättelser – och förbättringar.
Berättandet genererade utvecklingskraft, som involverade ledning och medarbetare; Man delade berättelser utifrån olika perspektiv och professioner och man delade såväl framgångar som tillkortakommanden.
Aktivt lyssnande hos både medarbetare och ledare är en förutsättning för att upptäcka fynden, då varje medarbetare bär på ett berättarkapital.
Rörelsen i utvecklingsarbetet är inte bara en processmetod, utan en träningsmodell för fortsatt tillämpning i långa loppet. Utvecklingen innebär en iterativ process, där prototyper formas i ständig rörelse och prövas som delar i växelverkan med helheter i verksamheten.
Effekt Rapporterade resultat hittills från de olika teamen har handlat om ökad öppenhet i ordinarie veckomöten på avdelningen. Viljan att till vardags i teamen spontant initiera fler förbättringar har börjat mogna fram. Ledningen ger uttryck för ökad känsla av högt i tak och en levande pågående dialog kring frågorna som medarbetare delat om de som berör i verksamheten.
Effekt också ökad energi och krav på delaktighet i planering av verksamheten, vilket även ställer krav på aktiverande ledarskap.
"Gemensam arena för kreativ kommunikation över gränserna" för ledningsteam inom teknikbolag
Bakgrund: Effektiva processer inom teknikutveckling handlar om samspel utöver organisationens struktur. Att skapa effektiva processer behöver också en effektiv kommunikation
Sammanslagning i olika steg med internationella partners där det finns olika arbetssätt, kultur och specialistkompetenser.
Syftet med processen var att skapa nya forum och förståelse mellan olika delar i ledning och organsiation som helhet
Genomförande: Startpunkt i ledning för att starta förankring och lust till förändring. Att leda som man lär.
Dels dialog i mindre grupper, intervjuer och skapande av större Forum med fysiska möten. Långsiktig lärande för att skapa kultur och relationer inte bara i sin professionella roll utan även bygga relationer och förtroende.
Fokus på att investera i kulturutveckling för långsiktig hållbar samspel lokalt och internationellt utifrån Organisational Improvisation.
Effekt: Upplevelser av utveckling under processen handlar dels om att få ökad dialog genom att byta rädsla för det okända mot nyfikenhet.
Ett bra fundament för fortsatt dialog. Att genom konkreta gemensamma handlingar och prototyper skapat en gemensam kultur och förståelse.
Att våga lyssna öppet utifrån olika erfarenhet och därigenom skapa ett kreativt möte mellan individer, team och organisationer.
Sammanslagning i olika steg med internationella partners där det finns olika arbetssätt, kultur och specialistkompetenser.
Syftet med processen var att skapa nya forum och förståelse mellan olika delar i ledning och organsiation som helhet
Genomförande: Startpunkt i ledning för att starta förankring och lust till förändring. Att leda som man lär.
Dels dialog i mindre grupper, intervjuer och skapande av större Forum med fysiska möten. Långsiktig lärande för att skapa kultur och relationer inte bara i sin professionella roll utan även bygga relationer och förtroende.
Fokus på att investera i kulturutveckling för långsiktig hållbar samspel lokalt och internationellt utifrån Organisational Improvisation.
Effekt: Upplevelser av utveckling under processen handlar dels om att få ökad dialog genom att byta rädsla för det okända mot nyfikenhet.
Ett bra fundament för fortsatt dialog. Att genom konkreta gemensamma handlingar och prototyper skapat en gemensam kultur och förståelse.
Att våga lyssna öppet utifrån olika erfarenhet och därigenom skapa ett kreativt möte mellan individer, team och organisationer.